Novela zákona o dani z príjmov od 1.1.2018 – schválené znenie

Týmto by sme Vás radi informovali o schválených zmenách v znení zákona o dani z príjmov, platných od 1.1.2018. Novela bola schválená 8.12.2017, čaká sa ešte na podpísanie prezidentom a uverejnenie v Zbierke zákonov. Oproti pôvodnému návrh zákona, ku ktorému sme Vám zasielali komentár dňa 10.10.2017 došlo vo finálnej verzii k zásadným zmenám. Preto v texte nižšie sumarizujeme všetky body novely.

  • Oslobodenie od dane pri predaji akcií alebo obchodného podielu

Novela zákona o dani z príjmov navrhuje, aby bol oslobodený od dane príjem z predaja akcií v a.s. alebo obchodného podielu v s.r.o. alebo k.s. prípadne obdobnej spoločnosti v zahraničí. Oslobodený je príjem právnickej osoby, rezidenta SR alebo právnickej osoby nerezidenta SR, ktorá má na území SR stálu prevádzkareň. Oslobodenie sa nevzťahuje na fyzické osoby. Spoločnosť, ktorá predáva akcie/podiel musí byť vlastníkom akcií/podielu aspoň 24 mesiacov a podiel musí byť najmenej 10% na základnom imaní spoločnosti. Toto oslobodenie sa neuplatní pri predaji akcií/podielu na spoločnosti, ktorá je v likvidácii, konkurze alebo reštrukturalizácii.

  • Úroky z úverov a pôžičiek na obstaranie akcií/obchodného podielu

Novela zákona o dani z príjmov navrhuje, aby úroky platené z úverov a pôžičiek, ktoré boli použité na obstaranie akcií alebo obchodného podielu boli daňovými výdavkami až v tom zdaňovacom období, v ktorom dochádza k predaju akcií alebo obchodného podielu, ak sa na tento predaj neuplatní oslobodenie od dane. Pravidlo sa v roku 2018 a nasledujúcich rokoch uplatní aj na úroky z úverov, ktoré vznikli pred rokom 2018.

  • Jednotný režim podnikových kombinácii v reálnych cenách

Novela zákona navrhuje obmedzenie zlúčenia/splynutia/rozdelenia a nepeňažných vkladov t. j. podnikových kombinácii v pôvodných cenách. Zachová sa možnosť vkladu akcií/podielov v pôvodných cenách, a taktiež možnosť vložiť individuálny majetok a zlúčiť spoločnosti v pôvodných cenách, ak prijímateľ bude daňovníkom iného členského štátu EÚ so stálou prevádzkarňou v SR a legislatíva daného štátu nepozná cezhraničné podnikové kombinácie v reálnych cenách.
Jednotný režim podnikových kombinácii v reálnych cenách sa uplatní na situácie:
a) Zlúčenia, splynutia alebo rozdelenia obchodných spoločností, u ktorých bude rozhodný deň určený po 1.1.2018, t. j. najskôr 2.1.2018;
b) Splatenia nepeňažných vkladov realizovaných po 31.12.2017
c) Presuny majetku alebo podnikateľskej činnosti daňovníka do zahraničia uskutočnených po 31.12.2017.
Posledné zlúčenia/splynutia/rozdelenia v pôvodných cenách bude preto možné legálne realizovať v úvodných mesiacoch roku 2018.

  • Daň pri odchode

Novela zákona navrhuje zaviesť zdanenie majetku a záväzkov pri odchode právnickej osoby z územia Slovenskej republiky. Odchodom sa rozumie zmena rezidencie, presun majetku alebo presun podnikateľskej činnosti daňového subjektu. Súčasťou osobitného základu dane daňovníka bude aj rozdiel medzi reálnou hodnotou majetku a záväzkov v čase odchodu a daňovými výdavkami, a to v zdaňovacom období v ktorom daňovník presúva majetok a záväzky z ústredia v SR do stálej prevádzkarne mimo SR alebo zo stálej prevádzkarne v SR do ústredia alebo inej stálej prevádzkarne mimo územia SR. Toto ustanovenie sa neuplatní na dočasné presuny majetku spojené s financovaním cenných papierov, majetok poskytnutý ako kolaterál, presuny majetku s cieľom splnenia kapitálových a likvidných požiadaviek, ktorý bol presunutý z územia SR a súčasne sa očakáva jeho návrat do 12 mesiacov.

Dani pri odchode nepodlieha štandardné dodanie tovarov a služieb do zahraničia.

  • Zahraničné kontrolované spoločnosti – CFC pravidlá (platnosť od 1.1.2019)

Novela zákona o dani z príjmov zavádza režim zdaňovania príjmov z transakcií dcérskych spoločností umiestnených v inom štáte za účelom získania daňovej výhody. CFC pravidlá budú testovať, či efektívne zdanenie transakcie v zahraničí je zdanené aspoň 50% hypotetického slovenského zdanenia. V prípade, ak je efektívne zdanenie transakcií nižšie, vyplývajúce z nastavenia trhových cien v rozpore s transferovým oceňovaním alebo vzniknuté na základe umelých konštrukcií (artificial arrangement), bude slovenská materská spoločnosť dodatočne zdaňovať zisk z uvedených transakcií.

Súčasťou finálneho znenia zákona nie je zavedenie CFC pravidiel pre fyzické osoby.

  • Oslobodené príjmy – Patent box

Novela zákona navrhuje oslobodenie príjmov vo výške 50% z odplát za poskytnutie práva na použitie alebo za použitie patentu, úžitkového vzoru, počítačového programu (softvéru), ktoré sú výsledkom výskumu a vývoja vykonávaného daňovníkom, a to aj vynálezu, ktorý je predmetom patentovej prihlášky, technického riešenia, ktoré je predmetom prihlášky úžitkového vzoru a počítačového programu (softvéru), ktorý podlieha autorskému právu. Toto oslobodenie sa môže uplatňovať v zdaňovacích obdobiach, počas ktorých sa budú odpisovať aktivované náklady na vývoj patentu, úžitkového vzoru alebo počítačového programu (softvéru).

Od dane bude oslobodená aj časť príjmov, ktorá pripadá na predajnú cenu výrobku zníženú o priame a nepriame náklady a ziskovú maržu vo výške 50% z predaja výrobkov, pri ktorých výrobe sa (čiastočne alebo úplne) využil patent alebo úžitkový vzor, ktoré sú výsledkom vlastnej tvorivej činnosti vykonávanej na území SR a sú buď vytvorené vlastnou činnosťou alebo obstarané od osôb, ktorým daňovník ako vlastník umožnil pri výrobe používať tento patent alebo úžitkový vzor. Toto oslobodenie sa môže uplatňovať v zdaňovacích obdobiach, počas ktorých sa budú odpisovať aktivované náklady na vývoj patentu alebo úžitkového vzoru.

  • Superodpočet na výskum a vývoj

Novela zákona navrhuje zmenu uplatňovania superodpočtu na výskum a vývoj. Daňovník si od základu dane zníženého o odpočet daňovej straty pri realizácii výskumu a vývoja môže odpočítať 100% nákladov vynaložených na tento výskum a vývoj. Zároveň ak daňovník dosiahne medziročný nárast nákladov na výskum a vývoj, môže si tento medziročný nárast odpočítať od zníženého základu dane vo výške 100%. Od 1.1.2018 bude možné uplatniť si odpočet aj na licencie za softvér používaný pri realizácii projektu výskumu a vývoja.

  • Majetkový podiel prepojených osôb

Novela zákona navrhuje zmenu definície prepojených osôb. Ekonomickým prepojením sa bude rozumieť podiel na majetku alebo kontrole z „viac ako 25%“ na „25% a viac“.

  • Rozšírenie pojmu stála prevádzkareň

Novela zákona navrhuje rozšírenie pojmu stála prevádzkareň na opakované sprostredkovanie služieb prepravy a ubytovania, a to aj prostredníctvom digitálnej platformy, ako je napríklad Uber alebo Airbnb.

  • Zabezpečenie dopravy pre zamestnancov

Najvyšší súd Slovenskej republiky vo svojom rozsudku (Sžf/85/2015) rozhodol, že ak verejným poskytovateľom pravidelnej dopravy nie je doprava poskytovaná vôbec alebo v rozsahu, ktorý zodpovedá potrebám zamestnávateľa (ďalej „adekvátna doprava“), poskytnutie dopravy zamestnávateľom pre zamestnancov na účely dochádzania do práce predstavuje pre zamestnávateľa daňovo uznateľný náklad. Na úrovni zamestnanca sa zabezpečenie prepravy zamestnávateľom považuje za nepeňažný príjem, ktorý je predmetom dane.

Podľa návrhu novely zákona o dani z príjmov budú preukázateľne vynaložené výdavky zamestnávateľa na dopravu zamestnancov do zamestnania v prípade neexistujúcej adekvátnej dopravy predstavovať uznateľný daňový náklad v plnej výške.

Zároveň návrh novely stanovuje pre zdaňovanie tohto príjmu na úrovni zamestnanca nové špeciálne pravidlá. Nepeňažný príjem zamestnanca bude oslobodený od dane z príjmov, za predpokladu že zamestnanec prispieva na túto dopravu, a to vo výške aspoň 60%, respektíve aspoň 30% (pri výrobných podnikoch) nákladov zamestnávateľa. Ak je reálny príspevok nižší ako je zákonom stanovený limit, predstavuje rozdiel medzi príspevkom zamestnanca a zákonným limitom zdaniteľný príjem zamestnanca.

  • Rozšírenie definície zdroja príjmov a zavedenie zrážkovej dane

Novela zákona navrhuje, aby sa za príjem zo zdroja na území SR pokladal aj príjem z poskytnutia poradenstva, spracovania dát, marketingových služieb a riadiacich činností, bez ohľadu na miesto výkonu činností. Ustanovenie bude mať dopad primárne na dodávateľov z tzv. nezmluvných štátov.

Stiahnuť PDF