Opatrenia v oblasti daní v súvislosti so šírením choroby COVID-19

Radi by sme Vás informovali o najdôležitejších schválených legislatívnych zmenách z oblasti daní v zmysle zákona č. 67/2020 Z.z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákon“) a Nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 104 z 30. apríla 2020 o rozsahu a osobitných podmienkach uplatňovania opatrení v oblasti dane z príjmu v súvislosti s pandémiou.

Opatrenia v zmysle Zákona, ktorých cieľom je zmiernenie negatívnych následkov spôsobených ochorením COVID-19, sa uplatňujú len počas obdobia od 12.marca 2020 do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom vláda SR mimoriadnu situáciu spôsobenú ochorením COVID-19 odvolá (ďalej len „obdobie pandémie“).

  1. Opatrenia v oblasti dane z príjmov

Uvedené opatrenia sa vzťahujú len na daň z príjmov. Netýkajú sa iných daní, ktorými sú napríklad daň z pridanej hodnoty, spotrebné dane a iné dane, ktorým sú venované samostatné časti.

  • Lehota na podanie daňového priznania k dani z príjmov za rok 2019

Zákonom bola upravená lehota na podanie daňového priznania k dani z príjmov za rok 2019 pre právnické a fyzické osoby vrátane poukázania podielu zaplatenej dane, a to do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci skončenia obdobia pandémie. V rovnakej lehote je daňový subjekt povinný vysporiadať vzniknutú daňovú povinnosť.

Uvedená lehota sa vzťahuje aj na daňové subjekty, ktorým nová lehota, predĺžená na základe oznámenia uplynie počas obdobia pandémie a rovnako aj na daňové subjekty, ktoré majú neštandardne trvajúce zdaňovacie obdobia (napríklad pri vstupe do likvidácie alebo konkurzu).

Zákon umožňuje daňovým subjektom, ktorým posledný deň lehoty na podanie daňového priznania pripadne na obdobie pandémie, predĺžiť lehotu o 3, resp. o 6 kalendárnych mesiacov.

  • Platenie preddavkov na daň z príjmov

V prípade, že sa na daňový subjekt nevzťahuje žiadna z nižšie uvedených situácií, tak do uplynutia lehoty na podanie daňového priznania (tzn. koniec mesiaca nasledujúceho po mesiaci skončenia obdobia pandémie) bude platiť preddavky na daň podľa výšky daňovej povinnosti z daňového priznania podaného za zdaňovacie obdobie roka 2018.

Situácia Následok situácie pre daňové subjeky Lehota Poznámka
Zníženie tržieb (v podvojnom účtovníctve všetky výnosové účty) najmenej o 40 % v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho kalendárneho roka (mesiac alebo štvrťrok). Výnimka z platenia preddavkov za to obdobie, ktoré bezprostredne nasleduje po období, za ktoré daňové subjekty vykázali zníženie tržieb. Najneskôr 15 dní pred uplynutím lehoty splatnosti príslušného preddavku predložiť správcovi dane vyhlásenie o znížení tržieb. Uvedený spôsob platenia preddavkov sa prvýkrát použije pri preddavkoch splatných v mesiaci máj 2020, tzn. že daňový subjekt porovná tržby za mesiac apríl 2020 oproti aprílu 2019.
Môžu to využiť aj daňové subjekty, ktorých preddavky sú určené rozhodnutím správcu dane o platení preddavkov inak.
Daňové priznanie bolo podané v období od 1. januára 2020 do skončenia obdobia pandémie. Výška preddavku na daň z príjmov na základe daňového priznania podaného za zdaňovacie obdobie roka 2019 bola nižšia ako výška preddavku na základe daňového priznania podaného za zdaňovacie obdobie roka 2018. Do uplynutia lehoty na podanie daňového priznania (tzn. koniec mesiaca nasledujúceho po mesiaci skončenia obdobia pandémie) budú platiť preddavky na daň podľa výšky daňovej povinnosti z daňového priznania podaného za zdaňovacie obdobie roka 2019, t.j. v nižšej výške počnúc mesiacom apríl. Posledný deň lehoty na podanie daňového priznania uplynie počas obdobia pandémie Vzniknutý preplatok na dani z príjmov bude daňovým subjektom vrátený. Predmetný spôsob platenia sa nevzťahuje na daňové subjekty, ktoré platia preddavky na základe rozhodnutia správcu dane o platení preddavkov na daň z príjmov inak.
Daňové priznanie bolo podané v období od 1. januára 2020 do skončenia obdobia pandémie.
Výška preddavku na daň z príjmov na základe daňového priznania podaného za zdaňovacie obdobie roka 2019 bola vyššia ako výška preddavku na základe daňového priznania podaného za zdaňovacie obdobie roka 2018.
Do uplynutia lehoty na podanie daňového priznania (tzn. koniec mesiaca nasledujúceho po mesiaci skončenia obdobia pandémie) budú platiť preddavky na daň podľa výšky daňovej povinnosti z daňového priznania podaného za zdaňovacie obdobie roka 2018. Posledný deň lehoty na podanie daňového priznania uplynie počas obdobia pandémie Daňový subjekt bude povinný najneskôr do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci skončenia obdobia pandémie doplatiť nedoplatok na dani z príjmov
Úprava preddavkových povinností na základe žiadosti zaslanej správcovi dane o platenie preddavkov na daň z príjmov inak O výške preddavku na daň z príjmov rozhodne správca dane Správcovi dane podať Žiadosť o platenie preddavkov na daň z príjmov inak Rozhodnutie sa vydáva na obdobie 3 mesiacov.
  • Odpočet daňovej straty

Legislatívna úprava umožňuje daňovým subjektom, ktorým posledný deň lehoty na podanie daňového priznania k dani z príjmov uplynie počas roka 2020 (t.j. daňové priznanie za rok 2019 a daňové priznanie za zdaňovacie obdobie, ktoré skončilo najskôr 31. októbra 2019 u daňovníkov s hospodárskym rokom), uplatniť odpočet neuplatnenej daňovej straty vykázanej za zdaňovacie obdobia 2015 – 2018 v úhrnnej výške najviac 1 mil. Eur. Vzhľadom na určité osobitosti pri aplikáciie predmetného opatrenia, vám odporúčame jeho využitie s nami vopred konzultovať.

  • Prijímateľ podielu zaplatenej dane

Prijaté opatrenia umožňujú daňovým subjektom, ktorí sú prijímateľmi podielu zaplatenej dane, použiť podiel zaplatenej dane aj na pomoc pri zmiernení negatívnych následkov pandémie až do konca roka 2021.
V súvislosti s pandémiou podiel zaplatenej dane z príjmov, ktorý bol poukázaný v roku 2019, môže jeho prijímateľ použiť do konca roka 2021. Takému prijímateľovi vzniká však povinnosť zverejniť presnú špecifikáciu použitia podielu zaplatenej dane z príjmov prijatého v roku 2019 do konca mája 2022.

  • Prehľad Zákonom stanovených lehôt pri vybraných povinnostiach, ktorých posledný deň lehoty na splnenie pripadol na obdobie pandémie.
Nová lehota
Podanie vyhlásenia o poukázaní podielu zaplatenej dane (ak sa nepoukazuje v daňovom priznaní) koniec druhého mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie
Vystavenie potvrdenia o zaplatení dane na účely poukázania podielu zaplatenej dane z príjmov do 15. dňa druhého kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie
Hlásenie o vyúčtovaní dane a o úhrne príjmov zo závislej činnosti poskytnutých zamestnancom, o zrazených preddavkoch na daň, o zamestnaneckej prémii, o daňovom bonuse a o daňovom bonuse na zaplatené úroky koniec druhého kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie
Ročné zúčtovanie dane zamestnancov koniec kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie
Doručenie dokladu o ročnom zúčtovaní dane zamestnancovi koniec druhého kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie
Zamestnávateľ, ktorý je platiteľom dane, zamestnancovi po vykonaní ročného zúčtovania, vráti rozdiel medzi vypočítanou daňou z príjmov a úhrnom zrazených preddavkov na daň z príjmov v prospech zamestnanca a vyplatí zamestnaneckú prémiu, daňový bonus a daňový bonus na zaplatené úroky pri zúčtovaní mzdy za druhý kalendárny mesiac po skončení obdobia pandémie
Podanie oznámenia o zrazení a odvedení dane z príjmov poskytovateľa zdravotnej starostlivosti a zaplatenie dane koniec kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie

2. Opatrenia v oblasti dane z pridanej hodnoty a spotrebných daní

Zákon neumožňuje daňovým subjektom predĺžiť lehotu na podanie daňového priznania k dani z pridanej hodnoty, kontrolného výkazu a súhrnného výkazu a ani lehotu na zaplatenie tejto dane.

Daňové subjekty uplatňujúce zvýhodnenú sadzbu spotrebnej dane z minerálneho oleja, ktoré počas obdobia pandémie nemôžu preukázať splnenie podmienok, môžu si aj napriek uvedenému uplatniť zvýhodnenú sadzbu spotrebnej dane. Avšak im vzniká povinnosť do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie preukázať splnenie týchto podmienok, za každé zdaňovacie obdobie pripadajúce na obdobie pandémie.

V prípade, že daňový subjekt počas obdobia pandémie nevie zabezpečiť prítomnosť zamestnanca colného úradu, colný úrad je povinný určiť náhradný spôsob výkonu daňového dozoru.

Na základe objektívnych dôvodov súvisiacich s pandémiou, správca dane nemusí odňať povolenie, prípadne vyradiť z evidencie daňový subjekt, ak nastanú situácie pre odňať povolenie, prípadne vyradenie z evidencie vymedzené v jednotlivých zákonoch o spotrebných daniach.

3. Opatrenia v oblasti účtovníctva

Ak posledný deň lehoty na zostavenie účtovnej závierky a na uloženie účtovnej závierky do registra účtovných závierok, príp. na doručenie priebežnej účtovnej závierky na daňový úrad uplynie počas obdobia pandémie a účtovná jednotka si svoje s tým súvisiace povinnosti splní do konca tretieho kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie alebo do uplynutia lehoty na podanie daňového priznania (podľa toho, ktorá z lehôt uplynie skôr), potom sa považuje takáto povinnosť účtovnej jednotky za riadne splnenú a lehota za riadne dodržanú.

V prípade, že si účtovná jednotka nemohla z objektívnych dôvodov splniť svoje povinnosti, ktoré jej vyplývajú zo zákona č. 431/2020 Z.z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZoÚ“), napr. priebežné vedenie účtovníctva počas obdobia prebiehajúceho v čase obdobia pandémie; oznámenie o dátume schválenia účtovnej závierky a pod., tieto povinnosti sa považujú za splnené, ak sú uskutočnené do konca tretieho kalendárneho mesiaca po skončení obdobia pandémie.

ZoÚ stanovuje lehoty na uloženie pokuty správcom dane za správne delikty do jedného roka odo dňa, keď sa o správnom delikte dozvedel, najneskôr do piatich rokov od skončenia účtovného obdobia, v ktorom k správnemu deliktu došlo. V zmysle legislatívnej úpravy, ak lehota na uloženie pokuty začala plynúť pred začatím obdobia pandémie a neuplynula do začatia obdobia pandémie, obdobie pandémie sa do tejto lehoty nezapočítava. Tzn. lehoty uvedené v ZoÚ sa predlžujú o obdobie pandémie – celé obdobie pandémie sa priráta k poslednému dňu lehoty, ktorá by uplynula v období pandémie.

4. Opatrenia v oblasti správy daní

  • Daňový nedoplatok

Daňový nedoplatok (napr. na účely exekúcie) nebude predstavovať dlžná suma dane, ktorej lehota splatnosti uplynie počas obdobia pandémie a ktorú daňový subjekt uhradí najneskôr do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie. Vyššie uvedené sa netýka posunu splatnosti dane; t.j. v prípade nezaplatenia dane (okrem dane z príjmov právnických a fyzických osôb) bude vyrubený úrok z omeškania.

Príklad:
Za predpokladu, že nastane situácia, že daňový subjekt si nebude môcť vysporiadať svoju daňovú povinnosť napr. k dani z pridanej hodnoty, ktorej lehota splatnosti uplynie počas obdobia pandémie. V takom prípade nezaplatená DPH nebude považovaná za daňový nedoplatok, t.j. nebude sa vymáhať a nebude sa uvádzať ani v potvrdení o stave osobného účtu ako daňový nedoplatok, ak ju daňový subjekt zaplatí do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie. Správca dane však v prípade nezaplatenia DPH vyrubí úrok z omeškania.

Ak sa však daňové subjekty stretnú počas obdobia pandémie s ťažkosťami, ktoré im neumožnia urobiť príslušné podania včas, majú možnosť zvážiť prípadné podanie žiadosti o odpustenie zmeškania lehoty podľa ust. § 29 Daňového poriadku. Potom je potrebné, aby v takejto žiadosti o odpustenie zmeškania lehoty daňový subjekt uviedol konkrétny závažný dôvod (napr. PN, hospitalizácia), pre ktorý nemohol uskutočniť podanie v zákonom stanovenej lehote. V takýchto prípadoch bude každá žiadosť posudzovaná individuálne.

  • Prerušenie daňovej kontroly / daňového konania

Vládny Zákon umožňuje daňovým subjektom prostredníctvom žiadosti požiadať o prerušenie daňovej kontroly a prerušenie daňového konania, ktoré začali pred, ako aj počas obdobia pandémie. Daňové kontroly a daňové konania budú prerušené odo dňa nasledujúceho po dni podania žiadosti do skončenia obdobia pandémie. V prípade aplikácie predmetného opatrenia to vopred konzultujte s FST.

  • Zánik práva vyrubiť daň a premlčanie a zánik práva vymáhať daňový nedoplatok

Počas obdobia pandémie sa prerušuje plynutie lehoty na zánik práva vyrubiť daň, plynutie lehoty, v ktorej sa premlčuje právo na vymáhanie daňového nedoplatku, a plynutie lehoty na zánik práva vymáhať daňový nedoplatok.

5. Opatrenia v oblasti dane z motorových vozidiel, miestnych daní, miestnom poplatku za rozvoj a správnych poplatkoch.

Povinnosť Nová lehota / Opatrenie
Platenie preddavkov na daň z motorových vozidiel. Zrušená povinnosť platiť preddavky od apríla 2020 do konca obdobia pandémie. *
Oznamovacia povinnosť k zániku poplatkovej povinnosti** koniec kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie
Oznamovacia povinnosti o výmere podlahovej plochy nadzemnej časti realizovanej stavby** koniec kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie
Podanie daňového priznania k dani z nehnuteľnosti** koniec kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie
Podanie daňového priznania k dani za predajné automaty** koniec kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie
Podanie daňového priznania k dani za nevýherné hracie prístroje** koniec kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie
Oznamovacia povinnosť k miestnym daniam a poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady** koniec kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie
Úkony a konania správnych orgánov, ktoré budú uskutočnené počas obdobia pandémie a účel úkonu bude súvisieť so zmiernením negatívnych následkov pandémie nebudú podliehať plateniu správneho poplatku

* Obdobie, počas ktorého nebudú uhradené preddavky na daň z motorových vozidiel, sa následne vysporiada v lehote na podanie daňového priznania z motorových vozidiel, t.j. do 31.01.2021

Vzhľadom na súčasnú situáciu v súvislosti s pandémiou COVID-19 sa legislatíva a jej interpretácia stále mení a upravuje. Všetky legislatívne zmeny, ktoré budú súvisieť s vyššie uvedenými informáciami, Vám budú priebežne poskytnuté.

Bližšie informácie k praktickej aplikácii uvedených ustanovení Vám radi poskytnú zamestnanci FINSERVIS TAX, s.r.o. Vladimír Biľ (vladimir.bil@finservistax.sk) a Renáta Bačová (renata.bacova@finservistax.sk).